Els recursos naturals i lús que en fem

L'AIGUA UN RECURS IMPRESCINDIBLE
Fem números amb la factura de l'aigua
Feu les activitats 1,2,3 i 4 del vostre llibre de text i pengeu-les al vostre bloc. Deixeu veure els càlculs que heu fet i després intenteu comentar l'apartat dels usos de l'aigua de dos companys de classe. Comenteu cosetes com ara si el contingut és l'adequat o excessiu, feu una ullada a l'ortografia, al format, a la redacció... si és fàcil de llegir o si pel contrari és dens, poc visual. Podeu comentar que podrien millorar o què és el que més us agrada del que han penjat.

L'AIGUA UN RECURS IMPRESCINDIBLE
Tal com la coneixem, la vida a la Terra no seria possible sense l'aigua en estat líquid.
Per les seves propietats, l'aigua és un compost fonamental que, a més de la importància que té per als éssers vius, actua com a agent d'una bona part dels fenòmens geològics del planeta.
Tot i que l'aigua és un recurs fonamental, no es distribueix de manera uniforme a la Terra. Les característiques geològiques, el clima i les activitats humanes són les principals causes que en condicionen la presència i la disponibilitat en una regió o un territori concrets.

A partir de la informació que teniu al vostre llibre de text (pags 136-137) i de la recerca que en feu a les diferents webs que us proporciona internet feu :


  • Activitat 1: Penjeu un vídeo del youtube que descrigui el cicle de l'aigua, feu una breu descripció del que heu volgut penjar i comenteu en el bloc de dos grups diferents si els vídeos que han penjat deixen reflectit el que es demanava. ( en el vostre comentari del vostre vídeo deixeu constància dels blocs que heu comentat).
  • Activitat 2: L'aigua tal i com haureu llegit en alguna de les vostres recerques, és un recurs molt utilitzat, en el nostre àmbit, la major part de l'aigua que utilitzem prové de les aigües superficials retingudes als embassaments o dels aqüífers explotats per pous. Feu el recull de la informació necessària sobre els usos de l'aigua i sintetitzeu-la de manera que hi hagi una petita descripció i una imatge de cadascun d'aquests usos.
  • Activitat 3:  Llegiu el text i contesteu les preguntes:
L’aigua de la discòrdia

En les darreres dècades s’han generat guerres al voltant del petroli; les del s.XXI probablement es desencadenaran per l’aigua. El preuat líquid serà la riquesa que dividirà el món. La guerra de l’aigua ja no és una amenaça, és una realitat almenys vuitanta països pateixen extremes sequeres. Al ritme actual, la demanda d’aigua es duplica cada vint anys. L’aigua s’ha convertit en una matèria primera cada vegada més important per a les nostres economies, en un factor determinant per a l’agricultura i l’alimentació. Desigualment repartida, l’aigua esdevindrà un element estratègic.
El Banc Mundial proposa una mobilització general, l’ajut dels països desenvolupats i una gestió més bona dels recursos.
El preu de l’aigua ha de reflectir l’oferta i la demanda i ha d’afavorir un consum limitat. L’aigua ha de ser cara. Però en un camp en què les inversions són enormes i difícilment rendibles a curt termini, la intervenció dels estats, o de la comunitat d’estats, sembla inevitable i pes preveu que serà així durant molt de temps.
Le Monde, març 1998 (adaptació)
  1. <<Al món cada vegada hi ha menys aigua>>. Discutiu la validesa d'aquesta afirmació.
  2. Doneu un parell de raons per les quals l'aigua cada vegada adquireix més rellevància en les societats humanes.
  3. Enumereu les propostes que fa el Banc Mundial i exposeu la vostra opinió.


ELS RECURSOS ENERGÈTICS
Moltes de les activitats i/o accions que fem cada dia requereixen l'ús i el consum d'energia. Moltes de les coses que s'esmenten en el següent text emeten substàncies que contaminen el medi.
El següent text és el recull de totes les coses que fa en Joan en un dia qualsevol i que les escriu al seu diari, aquest text ens pot servir per introduir el primer apartat d'aquest bloc de continguts.

Diari d’en Joan. UN DIA QUALSEVOL.
Són dos quarts de vuit del matí. Sona el despertador. És hora de llevar-se. Encenc el llum. Em llevo i em dutxo amb aigua calenta. Després d’assecar-me em vesteixo i vaig a la cuina a esmorzar. Obro la nevera i em preparo un got de llet. Agafo l’entrepà de sobre la taula i els llibres i baixo cap al garatge on m’espera la mare per acompanyar-me a l’escola en cotxe. És un quart de deu. Arribo a l’escola i pujo corrents cap a l’aula. Quan entro, en Miquel, el professor d’història em pregunta per què arribo tard. És que hem trobat un embús molt gran, li contesto. Com cada dia, em respon. A tres quarts d’onze tenim una estona d’esbarjo. Sortim de classe i anem al pati. A un quart de dotze tornem a classe. Quan entrem ens espera la professora de disseny, l’Anna. “Avui us heu deixat una altra vegada els llums encesos, recordeu que heu de tancar-los quan sortiu de l’aula” ens diu. Hem plegat a les dues. Avui tenim la tarda lliure!. Per anar cap a casa he agafat l’autobús de la línia 54. Quan he arribat m’he escalfat al microones el dinar que ja tenia preparat. Després de dinar he mirat la televisió però com que no feien res de bo he anat a fer la migdiada. A dos quarts de cinc m’ha trucat la Marina. Hem anat al cinema. Ens hem trobat amb el Pere i el Marc que també volien veure la mateixa pel·lícula que nosaltres. A les nou, hem sopat. Com ja comença a refrescar hem engegat la calefacció. Després de sopar he anat a llençar les escombraries. Tot seguit m’he tancat a la meva habitació per acabar la feina que tenia per a l’endemà. He encès el llum, i he engegat l’equip de música i l’ordinador. He acabat de treballar a les dotze.
  • Activitat 1: Un cop llegit el text haureu comprovat que tots aquests aparells necessiten energia per funcionar. Els recursos energètics són béns que extraiem de la naturalesa per obtenir energia. Segons els temps que necessiten per formar-se o per tornar-se a generar, els recursos energètics poden ser ; renovables  o no renovables. Feu recerca sobre aquests dos tipus de recursos energètics i sintetitzeu la informació trobada.
  • Activitat 2: Expliqueu els diferents tipus d'energies renovables o no renovables que heu trobat especifincant quins són els avantatges o els inconvenients que comporten respecte d'altres tipus d' energies.
  • Activitat 3: Inseriu diferents imatges que mostrin els diferents tipus d'energies explicades.
  • Activitat 4: Llegiu el text de la pàgina 135 del vostre llibre de text ( L'or verd ) i contesteu les preguntes:
  1. Creieu que l'etanol produït a partir de la canya de sucre i el blat de moro és un recurs energètic renovable? Justifiqueu  la resposta.
  2. Alguns experts creuen que l'or verd pot propiciar l'existència de grans extensions de terres devastades pel monocultiu intensiu, fet que pot arribar a provocar problemes alimentaris. Discutiu aquesta opinió (per fer-ho caldrà que comenteu en el bloc de dos companys de classe ).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada